♥Anna Algotsson♥

Alla inlägg den 8 mars 2011

Av Anna Algotsson - 8 mars 2011 22:31

Undrar ni ngt om graviditeten är det bara att fråga!

Jag mår rätt bra o magen har väst som fanken denna veckan, ALLA ser det nu

det känns så mysit!


Vikten har fördubblats på bara två veckor och nu väger ditt barn c:a 100 gram.(haha ja som gått upp sjukt mkt) Längden från topp till tå är mellan 14-16 cm vilket motsvarar din hand om du spretar med fingarana.
 
ganska stor bebbe nu ju!

Stora förändringar är på gång! Fostret börjar nu bilda livsviktigt underhudsfett, något som fortgår fram till förlossningen. Underhudsfett är viktigt för att kunna reglera kroppstemperaturen och för ämnesomsättningen. Vid den här tiden består din bebis vikt av ungefär 85 gram vatten och ett halvt gram fett. Efter 40 veckor är motsvarande siffra c:a 2.4 kg fett av den totala födslovikten på 3.7 kg.


då måste man väl äta lite fett medf eller har jag fel?  


Armar och ben är nu nästan fullt rörliga. Ögon och öron har nära nog fått rätt placering och bebisen liknar alltmer en människa.


17 veckan för mamman:

Moderkakan växer med en otrolig hastiget tillsammans med bebisen, och vid förlossningen kommer den att väga nästan ett halvkilo. Såhär dags är moderkaken väl utvecklad och förser fostret med allt det behöver, och  för bort avfall som det inte längre behöver. Samtidigt flyttas livmodern uppåt i din mage och kan nu kännas 3-5 cm nedanför din navel. Den syns förmodligen tydligt att du är gravid vid det här laget och en viktökning på 2,5 till 4 kg är normalt.


Kanske har du redan känt bebisen röra på sig i magen, men det är inte ovanligt att det dröjer ytterligare några veckor. Det kan vara mycket lugnande att känna bebisens rörelser därinne, även om det inte är varje dag, och veta att allt är väl.


Du kanske märker att tandkött och näsa böder lättare, vilket beror på ditt ökade blodtryck och ökade blodvolym. Detta är helt normalt och inget att oroa sig för.


Underbart att internet finns där får man reda på allt!

  magen är större än för 2 dar sen   

Av Anna Algotsson - 8 mars 2011 21:33

Funderat många gånger på att beställa en sånhär..

va görr o ha hemma va haha?

 

anående tandblekningen så är det väl inget ja behöver men vill gärna pröba haha köpte de billigt på nätet, får la se om de funkar!

 

Av Anna Algotsson - 8 mars 2011 21:15

Min tisdag:

Hej hopp!

vilken underbar dag!

fick mej en mysig promenix med jobbet måste jag säga

köpte lite block o pennor som jag kan planera i hehe

  blev dock lite illamående för jag åt en mini frukost idaf.. fruktsallad

jag är inte sugen på att äta vid 7 men magen/bebisen kräver ngt i magen haha


Efter jobbet körde mamma mej till stan ifrån gånghester så jag kunde fixa lite grann inför testet nästa månad!

Idag är det kvinnornas dag o fettodagen (ingen semla till anna)

men jag åt ju en förra veckan den får räcka för i år, inte så förtjust i ren grädde osånt men brödet älskar jag!


Jag hade vägarna förbi city o köpte lite smått o gått för kvällens mys!

  morötter o broccoli blev till en smarrig soppa

  Lite goda bröd till med för mysets skull:

  soppan gick ner o mättande var den!

  till soppan blev det en superbra film, den var så störande att man knappt orkade kolla, avskyr när allt förstörs för en människa heheh

  mumsigt till filmen blev bla. ananas

  tända ljus

  hel-go kväll ju!

nu ska jag pröva en tandblekning jag köpt sen gosa ner mej i sängen tror jag!

 

Av Anna Algotsson - 8 mars 2011 07:45

Gud vad ja börjar tycka att min säng är skön

skulle vilja bo där!

okej de vore la inte så fräsht att äta i sängen men ändå!

sova är la fööör skönt!?

nu ska jag snart åka med mamma till jobbet känns helt okej

hoppas på en go promenad idag!


Jag störrtlängtar till ultraljuder den 28e så man får veta hur bebben mår

alla verkar ju tro att jag misssköter min graviditet helt bara för att jag solade en gång på 4 månader o för att jag vill färga min utväxt eller få tillbaka mitt bruna.. sen att man åt en specielll ost en gång under hela graviditeten tror jag inte ska påverka speciellt mycket!


alla mina kollegor säger att dom levde som vanligt o har minst 2 barn som är helt normala.. jag är faktiskt lite trött på att få massa skit för allt man gör, ja lever lixom inte onormalt för att vara gravid i början av 5e månaden!

Jag har inte tagit en droppe sprit eller en cigg sen dagen jag tog graviditetstestet som var possetivt.. sen att jag solat 1 gång o ätit en ost, snälla ge er!

  mamma o pappa   jag äter, sallad ,frukt och rör på mej lite varje dag precis som innan  

vad vill ni att jag ska göra mer?

banta? under graviditeten? never? ja äter de jag är sugen på!

Presentation

23 årig mamma, bor hos mina svärföräldrar för att spara pengar till eget hus :D i mitt liv händer en hel del skummt

Omröstning

ändringar på bloggen? vad ska jag skriva om?
 mat?
 kärlek?
 skönhet?
 allt!

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

BÄST


Ovido - Quiz & Flashcards