♥Anna Algotsson♥

Alla inlägg den 4 augusti 2011

Av Anna Algotsson - 4 augusti 2011 22:49

Gravid vecka 39

Illustration: Svenska GrafikbyrånFörstora bilden
Illustration: Svenska GrafikbyrånFörstora bilden

Barnet

Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.

Vikt 3 450 gram.

Mamma

Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här.

Vila!

Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter. Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen. Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute. Bättre att ständigt vara så utsövd som det går, eftersom du inte har någon aning om när förlossningen sätter igång. Kanske får du inte sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken. Så sov så ofta du bara kan innan! Har du svårt att sova - vila istället.

Pappa/partner

Nu är det dags vilken dag som helst! Kanske adrenalinet börjar pumpa när du tänker på förlossningen. Det är svårt att föreställa sig ett liv efter magen. I alla fall om det är första gången. Prata med dina nära och kära om hur det var för dem. 

Av Anna Algotsson - 4 augusti 2011 20:19

Åh vad underbar dag

Massvis med sooooool  

skulle velat vara vid stranden med min familj en sånhär dag

var med cindy i trädgården en timma iaf

     jag åkte in till stan för lite lunch på east.. dålig service o lite mat var det efter 2 kan jag lova :d

     fick träffa andreas nya bebis STELLA med..

jättebusig o döööösööööt :D

jag o mikael stoooorhandlade o fixade lite tvätt nu blire solsidan o ngt gottit

Av Anna Algotsson - 4 augusti 2011 20:00

Här har ni LITE av shoppingen..

bra shit!

   skorna köpte jag idag, tänkte gå i dom på sjukan sen :D   bytte ut min gammla fleceemysis till en ny.. typ 60-70 kr.. haha    klocka i ny fäg :D   dreggelscarfs till bebis   nappflaskor o hörselskydd.. kan va bra o ha   ett par smarta o tokbra ögonskuggor för bara 12 kr/st

visar mer imorn..

Av Anna Algotsson - 4 augusti 2011 13:00

Wohooo

Datorn fivck sig en vila igårkväll haha

Vi stack faktiskt till det omtalade:

igår o shoppade loss lite med mikaels mamma

man vart lite trött o seg men det gick bra!

Hittade massa bra o ha där ju!

bla:

En av dom bästa serierna tycker jag!

sen hittade vi lite nappar,flaskor o några bodys till babyn

kläder att träna bort mamma-kilorna i osånt med!

kan la visa ngn annan dag vad vi köe skitpte men mest sånt vi behövde faktiskt ;)

lite "skit" får man alltid med sig därifrån ellehur?

Jag fick hem ett par byxor eller a 2 par byxor ja köpt på nätet igår med:

   baggy fornarina,tänkte klippa dom till shorts sen, men hur lång kommer sommarn v tro? den kanske är över snart?

Spelar la ingen roll dock...

Nu tvättar jag allt vi köpte så vi kan ta på oss det sen!

   Liten tidig frulle med, vet ju inte om de blir lunch snart så

 

Presentation

23 årig mamma, bor hos mina svärföräldrar för att spara pengar till eget hus :D i mitt liv händer en hel del skummt

Omröstning

ändringar på bloggen? vad ska jag skriva om?
 mat?
 kärlek?
 skönhet?
 allt!

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

BÄST


Ovido - Quiz & Flashcards